Menu

Developers

Redundante internetverbinding op kantoor

Als webbureau kunnen we niet zonder internetverbinding. Het beheren en onderhouden vereist dat we onze websites en die van onze klanten altijd kunnen bereiken. Om altijd online te zijn hebben we op kantoor daarom 2 internetverbindingen; een kabelverbinding en een DSL-verbinding. Als de primaire verbinding uitvalt wordt automatisch omgeschakeld naar de secundaire verbinding. Hoe dit technisch in zijn werk gaat wordt in een andere post uitgelegd.

Geen enkele internetprovider kan 100% uptime garanderen. En hoewel 99,9% uptimegarantie veel lijkt moet je je afvragen of dat per maand of per jaar is. Als het per jaar is zou de verbinding er volgens de SLA dus 0,1% van een jaar uit mogen liggen oftewel 8,76 uur. Dat is een hele werkdag! Als de SLA per maand is mag de verbinding er ‘slechts’ 45 minuten per maand uit liggen.

Als je twee internetverbindingen hebt kun je de uptime vermenigvuldigen. Bij een uptime van 99,9% is de kans dat minstens 1 van de 2 het doet dus 99,9999%. De verbindingen moeten dan wel onafhankelijk van elkaar zijn; dus geen kabels of andere infrastructuur met elkaar delen. Vandaar dat wij kozen voor een kabel- en een DSL-verbinding.

Een keus die goed uitpakte, want een paar weken geleden werd tijdens werkzaamheden in de straat de ISDN-kabel geraakt waardoor die verbinding meer dan een dag onbruikbaar was. De andere verbinding bleef werken, dus hielden we toegang tot internet. Vandaag was het weer raak; nu werd de kabelverbinding geraakt maar de DSL-verbinding werkt nog.

blog comments powered by Disqus

Nieuwsbrief ontvangen?

Velden met een * zijn verplicht

Like ons op Facebook

Klik hieronder om ons te liken op Facebook.